קטגוריות
אימון עצמי הגנה פנימית טיפול בקושי מימוש פונטיצאלים

טיפול בדימוי עצמי נמוך

דימוי עצמי הוא דרך שבה אנחנו רואים את עצמנו. זה מושפע מגורמים רבים, כולל חוויות הילדות שלנו, היחסים שלנו עם אחרים, מכישלונות שחווינו ועוד. דימוי עצמי בריא חשוב לבריאות הנפשית שלנו, לתחושת האושר והרווחה שלנו, וליכולת שלנו להצליח בחיים.

דימוי עצמי נמוך הוא תחושה של חוסר שביעות רצון של אדם מעצמו. המתבטאת באמונות שליליות לגבי על העצמי, היכולות, הערך, המראה ועל איך שהאחרים רואים אותנו. אנשים עם דימוי עצמי נמוך עלולים לחוש חסרי ערך, לא ראויים ומוכשרים פחות מאחרים. הם עלולים גם להימנע מפעילויות ומצבים שבהם הם חוששים להיראות כושלים או מושפלים.

טיפול בדימוי עצמי נמוך מאפשר ראשית את ההכרה שכך הדבר, ותהליך של הבחנה והבנה במקביל לשינוי נרטיב- הסיפור שאנו מספרים על עצמנו ועל החיים ולקיחת צעדים מודעים. במאמר הבא אסביר על דימוי עצמי נמוך ואתן כלי לטיפול עצמי בסוף המאמר.

ההשפעה של הדימוי העצמי על חיינו : 

  • קבלת החלטות: דימוי עצמי נמוך מפריע בקבלת החלטת, אנשים בחווית דימוי עצמי נמוכה יחוו קושי להחליט וירגישו לרוב צורך להתייעץ ולשמוע דעות של אחרים לפני שהם מחליטים. ועלולים לקבל החלטות המבוססות על מה שאחרים חושבים, במקום על מה הרצונות האותנטיים שלהם. בנוסף דימוי עצמי נמוך מקשה בלקיחת סיכונים ובניסיון של דברים חדשים. 
  • מערכות יחסים: דימוי עצמי נמוך מקשה על יצירת מערכות יחסים או שמירה עליהן לאורך זמן, עקב הקושי לבסס קשר טוב ובריא של האדם עם עצמו. לדימוי העצמי השפעה על יכולת שלנו לבטא ולתקשר את הצרכים והגבולות שלנו בתוך מערכת היחסים. בנוסף דימוי נמוך יכול ליצור הימנעות מאינטראקציות חברתיות, וליצור חווית בדידות.
  • בריאות הנפש: דימוי עצמי נמוך עלול להוביל לבעיות בריאות נפשיות, כמו דיכאון וחרדה. ועלול גם להחמיר בעיות בריאות נפשיות קיימות.
  • מוטיבציה: אנשים עם דימוי עצמי נמוך עשויים להרגיש חוסר מוטיבציה, קושי לנסות דברים חדשים. הדימוי העצמי הנמוך מקשה לרוב על לקיחת אתגרים או הצבת מטרות, מתוך חוסר האמון בהצלחה וביכולות אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך נוטים לוותר ביותר קלות ולחוות היעדר מימוש פוטנציאל אישי.
  • הרס עצמי : דימוי עצמי נמוך יכול לחזק התנהגויות של הרס עצמי, הפרעות אכילה, הזנחת המראה החיצוני, דיכאון וחרדה.
  • פסימיות ותסכול מתמיד : דימוי עצמי נמוך יוצר חווית חיים מאצתגרת, בקבלה נכתב ״עולם פנימי מקרין לעולם חיצוני״, כאשר החוויה הפנימית קשה החיים מכים בנו בחוזקה וזה יוצר מעיין גלגל שחוזר על עצמו. 
  • השוואה לאחרים : אחד הדברים הקשים לחוות זה נחיתות או חוויה שאנחנו פחות טובים מהאחרים, דימוי עצמי נמוך גורם לכך שנחווה זאת בעוצמה דרך תחושה מתמדת שכולם בעלי יכולות גבוהות יותר.

גורמים שפוגעים בדימוי העצמי

ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום לדימוי עצמי נמוך, ביניהם:

  • חוויות ילדות שליליות, כגון התעללות והזנחה
  • הורים ביקורתיים או אלימים
  • לחץ חברתי
  • כישלון בתחום מסויים בחיים והכללה של העצמי ככישלון, או רצף של כישלונות שעולה על ההצלחות.
  • אירועים טראומטיים
  • בעיות בריאותיות
  • הפרעות נפשיות


סיבות חשובות להעלות את הדימוי העצמי :

  • לחוות את החיים במלואם : הדימוי העצמי שלנו הוא כלי שתומך בנו לחיות חיים מאושרים ומוצלחים יותר. מחקרים מראים שאנשים עם דימוי עצמי גבוה נוטים להיות מאושרים יותר, בריאים יותר  ובעלי סיכויים משמעותיים יותר להצליח בחיים.
  • לחוות מערכות יחסים טובות : הדרך שבה אנו תופסים את עצמנו משפיעה על היכולת שלנו ליצור יחסים טובים יותר עם אחרים.  הדימו העצמי יכול לתמוך בנו לבטוח בעצמנו ולהיות פחות חרדים מלהכיר אנשים חדשים. ולבנות מערכות יחסים חזקות ומספקות יותר.
  • לקריירה מוצלחת יותר : אנשים עם דימוי עצמי גבוה נוטים להיות יותר בטוחים בעצמם ופחות נרתעים מאתגרים. זה יכול לעזור להם להשיג מטרות קריירה ולהתקדם בעבודה.
  • לבריאות פיזית טובה יותר : דימוי עצמי תומך בנו בשמירה על הבריאות וביכולת ולעשות בחירות בריאותיות יותר, כמו שמירה על תזונה בריאה פעילות גופנית והמנעות מהתמכרויות מזיקות כמו עישון וכדומה.

חשוב לזכור שדימוי עצמי נמוך הוא דבר שניתן לשנות. 

כלים לטיפול בדימוי עצמי נמוך:

מה להפסיק לעשות : 

  • הימנעות מביקורת ושיפוט עצמי :כאשר יש בעיות של דימוי עצמי נמוך האוטומט המחשבתי הוא לרוב ביקורתי, חוסם ולא מאפשר. 

כאשר אנו יודעים שזה אחד המנגנונים המתחזקים את הדימוי העצמי הנמוך וכל הקושי שהוא מביא עמו אנו יודעים שזהו מנגנון וכדאי שלא להיסחף איתו. או להפסיק להיסחף איתו. 

ישנם כלים רבים ביניהם כלי שכתבתי עליו בטוטם זבוב שמאפשר לזהות ולא להזדהות עם המחשבה הביקרותית.

  • השוואה לאחרים : אחד המנגנונים שמתחזקים חווית דימוי עצמי נמוך היא ההשוואה לאחרים. חווית ההשוואה איננה בריאה ואף מזיקה ויוצרת כאב ממשי בתפיסתנו את עצמנו בעולם. אחת הדרכים להימנע מהשוואה לאחרים היא העובדה שאנחנו לעולם לא באמת יודעים מה אחרים חווים ועוברים, כי לרוב מה שנתפס בעין מציג תמונה חלקית מיידי על מנת שנוכל להעריך ולמדוד במדויוק. 

כלי נוסף הוא לזהות את האוטומט המשווה ול״תפוס אותו בזנב״, להבחין שהשוונו ולהתבונן על עצם ההשוואה, לזהות אותה ולא להזדהות איתה. 

החלק המשווה היה מנגנון שלנו שפעל כהרגל שנים ארוכות ואפשרי וחשוב להתחיל תהליך של התנתקות מהשליטה שלו עלינו.

כלי לטיפול בדימוי עצמי נמוך 

אחת הדרכים לטפל בבעיות של דימוי עצמי נמוך היא לאפשר לאדם פרספקטיבה חדשה על עצמו, הפרספקטיבה החדשה למעשה תוכל להיות מבוססת רק על האמת! כך שהבסיס שלה יהווי כר יציב לצמיחה החדשה . אין לבלבל בין דימוי וערך על עבודת ערך עצמי נכתב בפוסט אחר.

כלי נפלא לשינוי תפיסת העצמי והכרה בחוזקות האמיתיות שלנו הוא תרגיל החוזקות:

התרגיל הבא הינו תרגיל תומך, קצר ואינדיווידואלי, המאפשר עוגן תודעתי והעצמה ולכן הבחירה לעשות אותו תשתלם. כבר בזמן העתיק נאמר, “מה שנתרכז בו, יגדל“. כאשר אנו מודעים ליכולות ולמעלות שלנו, כך הן הופכות יותר נגישות עבורנו. 

ההתמקדות בחוזקות, במה שכן עובד לנו ולא בשיפור ובתיקון התחומים החלשים בחיינו היא תפיסה עתיקה אך נלמדת גם בתחום של הפסיכולוגיה החיובית

בהחלטה לתרגל את הכלי הבא יש פוטנציאל לצמיחה ישירה אשר מתורגם לתחושה טובה כבר בתרגול עצמו, בטווח הקצר והבינוני, וגם בצמיחה ישרה לטווח הארוך. 

תרגול

  1. בחרו מספר מעלות או חוזקות מובהקות שיש בכם (יצירתיות, אדיבות, חוכמה, דיוק, מסירות, טוב לב, חוש הומור וכדומה). 
  2. בחרו בחוזקה אחת שיש בכם, רשמו לה הגדרה רחבה וכללית, לא ספציפית, על החוזקה. 
    • הגדירו את החוזקה מבלי להשתמש בשמה, כפי שהייתם מגדירים אותה לאדם שלא מכיר את המילה ורוצה להבין מה היא, כמו הגדרה מילונית.
    • הגדירו את החוזקה בלי קשר אליכם, אלא כפי שמי שינהג בצורה בה הגדרתם, ייחשב כבעל החוזקה. 
  3. רשמו 5 דוגמאות שקרו בחייכם, בהן השתמשתם בחוזקה כפי שהגדרתם אותה. הדוגמאות צריכות להיות ספציפיות, דברים שקרו לכם בהם נהגתם מתוך החוזקה.
  4. קחו לכם פרק זמן ראוי בו אספו את חמשת עד עשרת החוזקות האהובות והחשובות שתחפצו לבחור, הגדירו אותן ותנו לכל אחת מהן דוגמאות.

העבודה תצטרך להיות מבוססת על האמת, ולכן מצאו את האיכויות שבאמת מתקיימות בכם. 

שינוי הנרטיב והכרה בחוזקות מאפשר שינוי בדימוי העצמי

לכל אחד ואחת מאיתנו יש מגוון רחב של מעלות, סגולות וחוזקות, אך לעיתים לוקח זמן להיות מודעים ולהכיר בכך שמתקיימת בנו חוזקה זו או אחרת. 

ניתן לעשות את התרגיל בהדרגתיות, בזמן שלכם, לבחור כל חוזקה בזמן שתפגשו בה, ורק לאחר מכן לכתוב עליה.

חשוב לזכור

מאחורי כל תפיסה עומד סיפור. 
האם תסכימו להפסיק לספר לעצמכם את הסיפורים שאתם רגילים לספר. לשים גבול ולא להכניס למרחב התודעתי שלכם סיפורים שמכאיבים ומאמללים אתכם?
האם תסכימו במקוה זה לשפר את הסיפורים שאתם מספרים לעצמכם עליכם, על מנת לחוות חיים מאושרים ופוריים יותר? 
אם כן, התרגיל העתיק הזה מעוצב בדיוק עבורכם.

לסיכום

אם אתם סובלים מבעיות בדימוי העצמי ומהתקיעות והחסמים שזה מייצר אשמח לסייע לכם לטפל ולרפא את עצמכם

אתם מוזמנים לשתף אם יש מישהו שלדעתכם יכול להיעזר במאמר הזה,

גם אם זה רק מישהו אחד, שיתוף המידע כבר סייע לאנשים לרפא את עצמם. 


כל הזכויות שמורות לכוח הריפוי הפנימי - ענבל פוזנר.


אין להעתיק לשכפל, להפיץ להדפיס או לעשות כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב.


תודה :)


תפריט נגישות

error: התוכן שניסית להעתיק מוגן בזכויות יוצרים