קטגוריות
Uncategorized אימון עצמי חיבור להדרכה פנימית טיפול בקושי טיפולים

טיפול לחיזוק הזיכרון

חיזוק הזיכרון

חיזוק הזיכרון

סיפור מדהים על חיזוק הזיכרון

באחת מסדנאות כוח הריפוי הפנימי שלימדתי, עשינו תרגיל שבו דיברנו עם החלק שנרצה לטפל בו או לשפר בחיינו. אחת המשתתפות בסדנה פנתה לזיכרון שלה ושאלה: “מה אני יכולה לעשות כדי לגרום לחיזוק הזיכרון שלי?” 

כוח הריפוי הפנימי הוא טכניקה שמאפשרת לנו לקבל מסרים מהתודעה, מהתת מודע. זו טכניקה שמאפשרת לנו להתחבר לעצמנו ברמה עמוקה יותר, להבין את מה שאנחנו חווים, ולמצוא דרכים לשפר את החיים שלנו.

היא סיפרה שיש לה ירידה ביכולת הזכירה, היא פגשה את זה בחיי היום יום שלה וחשה שזה מתחיל לפגוע באיכות חייה. שהיא שוכחת דברים, או לא זוכרת לעשות מה שרצתה, ומגיעה לסיטואציות שבהן היא משלמת מחיר על דברים שהיא שוכחת, ולמרות שניסתה לעבוד על זה היא חוותה את התסכול הזה במשך שנים, בשלב מסויים אף האשימה את הגיל, על אף שלא הייתה מבוגרת אלא רק בסוף שנות השלושים לחייה. 

ששאלה בתוכה את השאלה הזו בטכניקת כוח הריפוי הפנימי היא וקיבלה תשובה מאלפת, שהיא למעשה גם קיצור דרך פשוט ועוצמתי ובעיקר פרקטי לשפר ולחזק את הזיכרון שלה. 

אז רגע לפני שאני משתפת איתכם את מה שהיא קיבלה אני רוצה לעשות הקדמה קצרה על מה זה בכלל זיכרון? 

מהו הזיכרון

הזיכרון הוא יכולת מרכזית של המוח שמאפשרת לנו לאחסן, לשמור ולשחזר מידע. בלעדיו, לא היינו מצליחים לזכור את מה שלמדנו או חווינו. הזיכרון משחק תפקיד מרכזי בכל תחומי החיים שלנו, מהלמידה ועד ליחסים האישיים. 

הזיכרון הוא יכולת של כל יצור חי לאסוף ולשמר מידע. תהליך ההצפנה של המידע במערכת הזיכרון מאפשר לנו להשתמש במידע זה בעתיד, באמצעות פעולה שנקראת שליפה.

המונח ״זיכרון״ יכול להתייחס לשני משמעויות: הראושנה היכולת לאגור מידע, והשנייה היא שימור ושליפת המידע שנאגר בפועל

המידע שאנחנו מאגרים בזיכרון שלנו יכול להגיע מהסביבה החיצונית שלנו דרך החושים, או מהעולם הפנימי שלנו. היכולת הקוגניטיבית לאחסן, לשלוף ולעבד מידע היא הבסיס לתהליכי הלמידה שלנו.

המרכז הביולוגי של הזיכרון האנושי ממוקם בתאי העצב של המוח וברשתות המתקיימות ביניהם. המוח מתעלם ממרחבי מידע שאינם רלוונטיים, ולכן לא כל המידע שנקלט דרך החושים מאוחסן בזיכרון.

הזיכרון הוא לא משהו סטטי, אלא מערכת דינאמית שמשתנה ומתפתחת לאורך כל החיים. הוא מורכב ממספר תת-מערכות שונות, כולל הזיכרון המיידי, הזיכרון הקצר-טווח והזיכרון הארוך-טווח. כל אחת מהן משמשת מטרה שונה ומשחקת תפקיד שונה באיך אנחנו מאחסנים ומשחזרים מידע.

סוגי זיכרון

הזיכרון המיידי, לדוגמה, מאפשר לנו לשמור מידע למשך זמן קצר מאוד, בדרך כלל מספר שניות. הוא משמש כמו “שולחן עבודה” למוח, מאפשר לנו לעקוב אחרי מידע ולעבוד עליו בזמן אמת. ללא הזיכרון המיידי, פעולות פשוטות כמו קריאה או שיחה היו מסתיימות בקושי.

הזיכרון הקצר-טווח, מצד שני, מאפשר לנו לשמור מידע למשך זמן קצר, בדרך כלל מספר דקות. הוא משמש כמו “מחסן זמני” למידע שאנחנו צריכים לזכור למשך זמן מוגבל. ללא הזיכרון הקצר-טווח, פעולות כמו למידה או הכנה למבחן היו מאתגרות במיוחד.

הזיכרון הארוך-טווח, לעומת זאת, מאפשר לנו לשמור מידע למשך זמן ארוך, מספר שנים או אפילו לכל החיים. הוא משמש כמו “ארכיון” למידע שאנחנו רוצים לשמור לטווח הארוך. ללא הזיכרון הארוך-טווח, חוויות מהעבר, ידע שהצטברנו ומיומנויות שלמדנו היו מתנשיים.

אף שהזיכרון הוא יכולת טבעית, לעיתים יכולה להיות חוויה שהזכרון נפגע, בעיקר עם ההתבגרות והזיקנה ייתכן שנרגיש ״שהזכרון שלנו הוא לא מה שהיה פעם״. למרות שיש תרגילים ודרכים ידועות לשפר אותו, לדוגמה, תרגולים של זיכרון, תזונה מאוזנת, שינה מספקת, פעילות גופנית ומניחות ראש מתאימות יכולות לתמוך בזיכרון ולשפר את היכולת שלנו לאחסן ולשחזר מידע.

מה פוגע בזיכרון

נמצא שבעיקר באוכלסייה של אנשים החל מגילאי 50 צפייה בטלוויזיה פוגעת משמעותית בזיכרון ובזיכרון המילולי. שמעל 3 שעות צפייה זה מהווה השפעה שלילית ניכרת.

נכתב בפירסום של מכון דווידסון :

״אחת ההשערות היא שיחסי גומלין אלה, בין ערות שיכלית לפאסיביות יוצרת מצוקה כלשהי שבסופו של דבר פוגעת בכישורי הזיכרון שלנו״

הזיכרון יכול להיפגע גם דרך הזדקנות וחולי כמו אלצהיימור ודימנציה, יכול להפיגע עקב שימוש בתרופות, שימוש יתר באלכוהול, חוסר בויטמינים כמו וויטמין B12, חומצה פולית, ירידה בהספקת הדם, ירידת בהספקת החמצן, ירידת בהספקת הסוכר, מחלות כמו לחץ דם גבוה ועוד.

הדרך לחיזוק עצמי של הזיכרון

חזרה לאותה משתתפת בסדנה שלמעשה עשתה מעיין קיצור דרך וביקשה כלי ספציפי עבורה כי הרגישה שיש לה שם אתגר.

התשובה שקיבלה הייתה מפתיעה בפשטותה: “תראי שאת זוכרת! ככל שתראי שאת זוכרת דברים כך תחזקי את הזיכרון“. 

זה נשמע כל כך פשוט, אבל זה עוצמתי. הרי, מה שאנחנו מתרכזים בו גדל. אם אנחנו מתרכזים בזיכרון שלנו, אם אנחנו מזכירים לעצמנו שאנחנו זוכרים, אז הזיכרון שלנו יתחזק.

לאחרונה, פגשתי שוב את המשתתפת הזו. אמרתי לה שנזכרתי בתרגיל שעשינו, והיא סיפרה לי שהתרגול עזר לה באופן משמעותי. מאז שהיא התחילה לעשות את התרגול, היא מרגישה שהזיכרון שלה השתפר. היא הפסיקה לשכוח דברים, והזיכרון שלה התחזק בצורה בולטת. היא העבירה את התרגול לקרובים לה, וגם הם מעידים שחוו בצורה חד משמעית שיפור בזיכרון שלהם.

התרגול הזה הוא רק דוגמה אחת לכוח של הריפוי הפנימי. בשנים שאני מלמדת את הסדנאות האלה ליוותי משתתפים רבים לקצר לעצמם תהליכים פנימיים לגלות מה נכון להם, מה מדוייק להם ולקבל לזה תשובות אך ורק מבפנים מתוכם, מההדרכה הפנימית שלהם

הקשבה להדרכה הפנימית היא מסע של התחקרות והתפתחות אישית, תהליך שבו אנו מתמקדים בפנים, במקום לחפש תשובות בחוץ. זהו מסע של התחברות לעצמנו, לתודעה שלנו, לתת-מודע שלנו, ולנשמה שלנו. 

ההקשבה פנימה תומכת בנו ועוזרת להבין את מה שאנחנו חווים, ולמצוא דרכים לשפר את החיים שלנו. דרכה יש לנו גישה לידע הכי מרתק, לכלים תודעתיים שבאמת יעזרו לנו, דרכה אנו מגלים את האוצרות הפנימיים שלנו, מתחילים להבין את הכוח שלנו, ומגלים את היכולת שלנו לשנות את החיים שלנו לטובה.

בסופו של דבר, הדרכה פנימית מאפשרת לנו להתמקד במה שחשוב לנו באמת, ולהתחבר פנימה ממקום של שקט ושלווה ולמצוא את הכוח להתמודד עם האתגרים של החיים בתוכנו. 


כל הזכויות שמורות לכוח הריפוי הפנימי - ענבל פוזנר.


אין להעתיק לשכפל, להפיץ להדפיס או לעשות כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב.


תודה :)


תפריט נגישות

error: התוכן שניסית להעתיק מוגן בזכויות יוצרים