קטגוריות
טיפול בקושי טיפולים כוח הריפוי הפנימי ריפוי עצמי

טיפול באטופיק דרמטיטיס

טיפול עצמי באטופיק דרמטטיס 

במאמר הבא אסביר על אטופיק דרמטיטיס,

אתן הסברים מנקודת המבט המדעית של הרפואה הקונבנציונלית ודרכי הטיפול שהיא מציעה.

בחלק האחרון של המאמר אתן הסברים על טיפול וריפוי עצמי מאטופיק דרמטיטיס, דרך כלים של רפואות הממפות מחלות לפי קונפליקטים רגשיים (ממחקרו של ד״ר גירד האמר שיסד את הרפואה גרמנית חדשה, ממחקרו של ד׳ר ז׳ילבר רנו שיסד את הריקול הילינג, וממחקרו של ד׳ר קלוד סבה שיסד את הביולוגיה טוטאלית), מתוך הבנה שכל מחלה והפרעה הינה דרך של הגוף להתגבר על קושי ברגש ובנפש.

אם אתם או ילדכם לוקים במחלה תוכלו לעבור ישרות לחלק האחרון של המאמר ולקבל כלים פרקטים להבנה של מה הגוף פותר דרך האטופיק דרמטיטיס וכיצד לעזור לעצמכם או לילדכם לשחרר את התופעה ולזכות בצמיחה שמגיעה אחריה. במידה ותרצו הדרכה אישית תוכלו לפנות אלי אשמח לעזור לכם. 

מה זה אטופיק דרמטטיס

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור דלקתית המתבטאת ביובש ובגירוי וגירוד בעור. זוהי היא מחלת עור הקשורה ברגישות יתר של העור לגירויים, היכולה להשפיע על אזורים שונים בגוף, אך היא מצויה בעיקר בפנים, קרקפת, ובקפלי העור כמו במרפקים, ברכיים, פרקי ידיים ובצוואר.

היא מגרדת מאוד ומלווה בפריחה, כאשר נגעים ממושכים של אטופיק דרמטיטיס יכולים לכלול גם עיבוי של העור ומרקם קשקשי

המחלה מתבטאת בהתפרצויות חוזרות ונשנות, ביניהן תקופות של הקלה יחסית מהתסמינים.

מה משמעות השם אטופיק דרמטטיס

משמעות השם אטופיק דרמטיטיס מגיע מיוונית : אטופי = לא טיפוסי וחריג. דרמיס = עור. יטיס = דלקת. למחלה זו שמות נוספים בינהם : דלקת עור אטופית, אקזמה, נוירודרמיטיס, אטופיק דיאתזה, אקזמה של הינקות (infantile eczema), בסנייר פרוריגו (Besnier’s prurigo) אסתמה של העור ועוד.

שכיחותה של אטופיק דרמטטיס

אטופיק דרמטטיס היא אחת המחלות האטופיות הנפוצות ביותר, ובשנים האחרונות שכיחותה בעלייה. 

היא נפוצה מאוד בקרב ילדים ופעוטות אך היא יכולה להתפתח בכל גיל . שכיחותה היא -3%-1% מהמבוגרים בישראל. והיא משפיעה על גברים ונשים באותה מידה. 

לפי הרפואה קונבנציונלית ישנו קשר בין אטופיק דרמטיטיס לבין מחלות אלרגיות אחרות כמו אסטמה ונזלת אלרגית. 

למרות שהמחלה אינה מסוכנת, היא יכולה להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של הלוקים בה.

ברפואה הקונבנציונלית היא נחשבת מחלה כרונית. אך לרוב כאשר היא מתפרצת אצל ילדים וילדים קטנים היא חולפת מעצמה. רבים מהילדים מפסיקים להרגיש את התסמינים בגיל הבוגר. אם זאת היא מסוגלת להימשך שנים רבות ואף להופיע מחדש בבגרות.

תסמינים מרכזיים לאטופיק דרמטטיס

התסמינים הנפוצים של המחלה:

1. **אדמומיות ודלקת:** אחת התגובות הראשונות של העור היא אדמומיות. העור הופך לאדום, מתפוצץ ונראה כאילו הוא דלוק.

2. **גירוי ופצעים:** העור המוגון יכול להיות מאוד גירוי, מה שגורם לצורך בגירוד. הגירוד המתמיד יכול לגרום להופעת פצעים וכו׳.

3. **יובש וקילופים:** העור הופך ליובש, קשה ומתקלף. היובש הזה יכול להיות מקור לתחושת גירוי נוספת.

4. **התפרצויות וכוויות:** במקרים מסוימים, העור יכול להראות כאילו הוא כווי או מתפרץ.

5. **הפקפוקים ונוזלים:** לעיתים, יכולים להיווצר הפקפוקים ממלאים בנוזל שכשהם נפוצצים, משחררים נוזל שקוף או צהוב.

6. **העמעום והקשרת העור:** עם הזמן, העור באזורים המוגונים יכול להיות יותר עמום מאשר העור הסביבתי ולהקשרת.

7. **התפרצות זיהומים:** הגירוד המתמיד והפצעים שנוצרים יכולים להיות פורצת דרך לזיהומים בקטריאליים, ויראליים או פטרייתיים.

התסמינים יכולים להיות קלים או קשים, והם משתנים במהלך החיים. הם יכולים להיות מתונים ברוב הזמן ולהתגבר בתקופות מסוימות, כמו בעת מתיחות או חשיפה לאלרגנים מסוימים. 

גורמי הסיכון המשפיעים על התפתחות המחלה לפי רפואה קונבנציונלית:

1. **היבט גנטי**: ברוב המקרים של אנשים הסובלים מדלקת עור אטופית, ניתן לזהות פגם גנטי בשכבת העור החיצונית. לדוגמה, פילגרין הוא חלבון מרכזי המסייע בהקניית הקשיונות לשכבה העליונה של העור ובשמירה על רמת הלחות שבה. כאשר ישנו פגם בגן האחראי ליצירת הפילגרין, העור יהפוך לפגיע יותר, יאבד את לחותו ויהפוך לפרוז. התוצאה היא עור יבש, פגיעות במחסור העור והפרעה באיזון החומציות שלו.

2. **מערכת החיסון**: הגורם המרכזי להתפתחות דלקת עור אטופית הוא תגובה מוגזמת של מערכת החיסון לאלרגנים ולחיידקים המגיעים לעור. התגובה הזו מובילה להתרחשות תהליך דלקתי בעור, המתבטא בגרד, אדמומיות, פצעים ויובש.

3. **הסביבה**: הסביבה בה גדלים וחיים בה משפיעה על התפתחות המחלה. “תורת ההיגיינה” מצביעה על הקשר בין סביבה סטרילית לבין התפרצות המחלה. לפי הרפואה הקונבנציונלית כאשר מערכת החיסון אינה מתמודדת עם מגוון מיקרואורגניזמים בתחילת החיים, היא עלולה להגיב בצורה מוגזמת בהמשך החיים.

4. **המיקרוביום של העור**: המיקרוביום הוא האוסף של החיידקים החיים על העור שלנו. בעשור האחרון התבררה השפעתו הרבה של המיקרוביום על בריאות העור. השכיחות של חיידק הסטפילוקוקוס הזהוב, המזיק במיוחד, היא גבוהה במיוחד אצל אנשים הסובלים מדלקת עור אטופית, וזה מוביל להתרחשות תהליכים דלקתיים בעור.

התפשטות המחלה משתנה בהתאם לגיל האדם:

  • • בתינוקות (החל מגיל שני חודשים) התפרצות המחלה לרוב מתרכזת בעיקר באזור הקרקפת, בחלק הקדמי של הפנים ובאזורים הישרים של הגפיים, כמו הברכיים והמרפקים.
  • • אצל ילדים בגילאי 2 ומעלה, ההתפרצות מגיעה בעיקר לקיפולים בגוף, כולל הצוואר והגומות של המרפקים והברכיים.
  • • אצל מבוגרים, התפשטות המחלה יכולה להיות משתנה: לעיתים היא מתרכזת בקיפולים כמו אצל הילדים, אך לעיתים תהיה התפרצות מקומית סביב העיניים, בכפות הידיים או התפשטות באזורים הישרים של הגפיים, כמו הברכיים והמרפקים.

אטופיק דרמטטיס והדבקה

אין שום סיכוי הדבקה באטופיק דרמטטיס היות וזוהי אינה מחלה מידבקת. 

גורמים שלפי הרפואה הקונבנציונלית עשויים להגביר את הסיכון להחמרה במחלה:

  • חשיפה לאלרגנים שבאוויר או במגע ישיר – כמו אבק, חיות מחמד, מזונות מסוימים כמו ביצים, בוטנים או חלב, במיוחד אצל אנשים הרגישים לאלרגנים אלו.
  • חומרים המגרים את העור, דוגמת סבונים ודטרגנטים.
  • חשיפה לווירוסים, פטריות או עובש.
  •  הזעה במהלך פעילות גופנית.
  • מתח וסטרס.

עם זאת, כדאי להדגיש שאף על פי שהגורמים הללו יכולים להשפיע, הם לא תמיד גורמים להחמרה חמורה במחלה.

בנוסף, נמצא כי ישנה רמה גבוהה של חיידק הסטפילוקוק הזהוב על עורם של אנשים הסובלים מדלקת עור אטופית, אף על פי שהעור שלהם נראה תקין. כאשר החיידק הזה מתרבה בצורה מוגברת, הוא יכול לגרום להחמרות במחלה.

סיכונים באטופיק דרמטטיס

זוהי מחלה שאינה מסכנת את חיי החולים בה, אבל במקביל היות ומדובר בתופעה שלרוב הינה ממושכת, היא בעלת סיכון ממשי לפגוע באיכות החיים של הלוקים בה. 

בנוסף בהתפרצויות חריגות בהם הגרד קשה והפריחה מופיעה בכל הגוף, ישנה סכנה של אובדן נוזלים חיוניים והפרעה ביכולת של הגוף בוויסות של חום.

איך אטופיק דרמטיטיס משפיעה על היומיום?

הגרד המתמיד הנלווה לאטופיק דרמטיטיס יכול להוביל לבעיות בשינה, להפחתת איכות השינה ולקושי בהתמקדות במהלך היום, בין אם בלימודים או בעבודה. המחלה עשויה להגביל את היכולת לבצע פעילות גופנית ולהשפיע על הרווחה הכללית. מחקרים אחרונים הצביעו על קשר בין המחלה לבעיות כמו הפרעות קשב, דיכאון, חרדה והיפראקטיביות, במיוחד בקרב ילדים.

לא רק המטופל עצמו מושפע מהמחלה, אלא גם הסביבה הקרובה אליו, ובמיוחד המשפחה, המרגישה את ההשפעה הרחבה של המחלה על החיים היומיומיים.

טיפולים קונבנציונלים באטופיק דרמטטיס:

הטיפול בדלקת העור האטופית מתבצע באמצעות שילוב של התנהגות יומיומית, טיפולים רגילים והתערבות במצבים של החמרה.

• הימנעות גורמים היוצרים גירוי עורי: הרפואה ממליצה להימנע מגורמים המגרים את העור, כמו בגדים צמודים, צמר, חומרי ניקוי חזקים, בשמים וחשיפה לדשא.

• שמירה על לחות העור: לחות העור היא הגנה קרדינלית. אחרי רחצה במים פושרים ובאמצעות סבון מתאים, לשמן את העור בלחות או שמנים ייעודיים.

• טיפול בגרד: הגרד הוא אחת הבעיות המרכזיות בדלקת העור האטופית. ישנם תרופות שמטרתן להקל על הגרד, אך הן לא תמיד יעילות ולא מתאימות לכל החולים. בהמשך המאמר נדבר על כלים לריפווי עצמי שלהם יש סבירות גבוה יותר להשפיע לטובה.

*במקרים של דלקת עור אטופית חמורה הרפואה הקונבנציונלית מציעה טיפולים מתקדמים יותר, כמו פוטותרפיה או תרופות ביולוגיות ועוד.

הסיבות להתפרצות אטופיק דרמטטיס לפי רפואות הרואות במחלה ריפוי של קונפליקט רגשי:

המילה “אקזמה” ביוונית מתארת את התחושה של “רתיחה” או “בעבוע”, והיא מתייחסת לתגובה הפיזית שהעור מגיב בה. כאשר מתבוננים בהתקפים של המחלה לאורך השנים, ניתן לראות מחזוריות ולזהות את הטריגרים הגורמים לה.

אטופיק דרמטיטיס מתפתחת בשכבת האפידרמיס של העור – בשכבה החיצונית / העליונה של העור היא מופיעה כריפוי של הגוף וכתגובה לקונפליקטים של פרידה. 

זהו קונפליקט של פרידה בהקשר לזמן ומקום, ומוסבר כקונפליקט של : ” אני לא רוצה להיות כאן, בזמן הזה ובחלל הזה” 

הקונפליקט המרכזי הוא קונפליקט של פרידה פיזי או רגשי שלעיתים קשור לחוויות מהעבר, כמו פרידה מהורה או מקשר חשוב.

הקונפליקט יכול להיות פרידות מקשרים חשובים בחיים, אך גם פרידות נוספות כמו מעבר דירה מעיר לעיר במידה והם נחוו כמשמעותיים, ועוד 

במקרים מסוימים, הקונפליקט יכול להיות קשור לחוויות בהריון, כמו חשש מפגם גנטי או פחד מהפסד. במקרים אחרים, הקונפליקט יכול להיות קשור לרצון להימנע ממגע פיזי או להיפרד ממקום מסוים.

מתי מופיעה האטופיק דרמטטיס מבחינת הקונפליקט הרגשי

כל פריחות העור שמתפתחות באפידרמיס, כולל אטופיק דרמטיטיס, הן סימפטום שמופיע בשלב הריפוי מקונפליקטים של פרידה.

המחלה מתגלה בשלב הריפוי, המשמעות של זה היא שהיא למעשה מתפרצת רק לאחר שהקונפליקט נפתר.

במידה והיא מתמשכת, זה מעיד על טריגרים חוזרים שמחזירים את הגוף לשלב הקונפליקט.

טיפול עצמי באטופיק דרמטטיס

אטופיק דרמטיטיס זה סימפטום של שלב הריפוי מקונפליקט של פרידה. לכן צריך לחפש את הקונפליקט כמה שבועות או חודשים לפני התפרצות הפריחה והגרד.

טיפול באטופיק דרמטטיס אצל תינוקות וילדים

בהופעת האטופיק דרמטטיס אצל תינוקות וילדים קטנים יתכן ומדובר בקונפליקט של אחד ההורים, כאשר ההורה חווה קונפליקטים פתאומיים של פרידה או אובדן לא צפויים , כמו הפסקה של מגע פיזי רצוי, פרידה כואבת, פחד מפרידה או פחד לאבד מגע רצוי, או הצד השני- רצון עז להשתחרר ממגע פיזי לא רצוי. 

לפי הרפואה החדשה כדאי לבדוק אם האמא חוותה פרידה בזמן ההריון. 

לכן בבואנו לטפל בילדינו נוכל לבדוק מה היה בהריון. אולי משהו נפטר או היה חשש לחיו של מישהו? יתכן שהחוויה היתה פחד מפרידה או רצון להיפרד. 

בנוסף יתכן שזוהי לא רק פרידה אלא קונפליקט המשלב פרידה עם חוויה של ״אני לא רוצה להיות בזמן הזה ובחלל הזה״ . כך שהפרידה היא בהקשר של חלל או זמן, כמו פרידה התלויה במרחק פיזי, לדוגמא: לא בהכרח מריבה או הפרדות בין ההורים, אולי עזיבה לצורך מילואים או טיול וכדומה.

דוגמאות לטיפול דרך מציאת הקונפליקט של האטופיק דרמטטיס

אדם שהתעסק בחקר סרטן מנקודת מבט מאוד פסימית בכל הנוגע להמשך החיים במחלה, חווה התפרצות של האטופיק דרמטטיס על הרגליים לאחר שאימו הודיעה לו שמצאו אצלה סרטן מפושט (הרגליים ברפואה החדשה ובריקול מצביעים על קשר עם אמא- והידיים על אבא). ברגע שהבין את ההקשר הפסיק הגרד. (ובלי קשר בהמשך גם אמו נרפאה מהסרטן). 

דוגמאת מקרה נוסף : ילד שאמו עברה ניתוח בינקותו, ולא פגשה אותו לאחר מכן פיתח אטופיק דרמטיטיס. אדם שפיתח אטופיק דרמטיטיס לאחר שאביו נפטר.

קיימות אפשרויות לקונפליקטים הקשורים בחוויה שמקורה בעוברות: חשש לפרידה בין ההורים בזמן ההריון, או מריבה משמעותיות או מרחיקה בין ההורים. 

יתכן שהאטופיק דרמטיטיס תופיע בעקבות זאת שאחד ההורים חווה פרידה כלשהי או שההריון לווה בחששות שיקרה משהו לעובר ויצטרכו להיפרד ממנו.

ניתן שהחוויה נוצרת בהריון עקב ההריון, כמו לדוגמא עקב חשש לפגם גנטי. היות ובדרך כלל שיש פגם גנטי מקבלים המלצה של להפיל (כמובן תלוי בסוג הפגם) ויתכן שהאם חוותה חשש כזה. 

לעיתים הקונפליקט מחובר לחוויה של נפרדות, תחושה של חוסר חיבור, יכול להיות לדוגמא אצל האם במהלך ההריון ואף לפניו.

פענוח אטופיק דרמטיטיס בילדים

כאשר אטופיק דרמטטיס מופיע בילדות ניתן לבדוק לפי גיל הילד, לדוגמא ילד שהתפרץ אצלו בגיל חמש, ניתן לבדוק מה נחווה בחודש החמישי בהריון, איזה פרידה היתה שם.

כאמור הגורם הוא קונפליקט של פרידה והסימפטומים הם של שלב הריפוי, לאחר שהקונפליקט נפתר.

פיענוח הקונפליקט של האטופיק דרמטיטיס ככלי לריפוי עצמי

ההופעה של המחלה במיקום שבו היא מתפרצת יכולה לגלות לנו גם את הקונפליקט שהיא פותרת.

לדוגמא כאשר מופיע על גב כפות הידיים זה מצביע בד”כ על כך שהקונפליקט היה בהקשר למישהו (או משהו) שהחולה רצה להרחיק ממנה, להיפטר ממנו, להעיף אותו הצידה וכדומה. במצב שכזה כדאי לחפש מה נחווה קצת (כמה ימים או כמה שבועות) לפני שהופיעו הסימפטומים. מבחינת תהליך הריפוי העצמי זה יעזור לגלות מי או מה גרם לקונפליקט, ויסייע למצוא מהו הטריגר שלא להשלים את תהליך הריפוי הטבעי.

דוגמא להופעה של האטופיק דרמטטיס על העפעפיים : היובש בעפעפיים הוא בד”כ כמו יובש באפידרמיס, כלומר קונפליקט של פרידה ויזואלית. זה יכול להיות אובדן קשר עין עם אדם שהחולה רצה לראות או פחד מאובדן של קשר עין, או רצון לא לראות מישהו. כאשר הגרד הוא בד”כ סימפטום של שלב הריפוי. 

נקודות חשובות לטיפול העצמי באטופיק דרמטיטיס

חשוב לזכור שהסימפטומים מופיעים רק בשלב הריפוי, כלומר לאחר שהקונפליקט של פרידה נפתר.

הדרך לטיפול וריפוי עצמי היא דרך ההיזכרות, ההבנה של מה היה, מהי הפרידה שנחוותה בהקשר של הזמן והמקום. הדרך לעשות זאת היא  לחפש את הקונפליקט כמה שבועות או חודשים לפני התפרצות הפריחה והגרד, לעיתים זה יכול להיות טריגר שנחווה לפרידה או נפרדות שקרו כמה שנים אחורה.

בבואנו לטפל דרך התודעה – בהיזכרות והבנת הקונפליקט – חשוב שנביא חמלה וחוסר אשמה להתבוננות שלנו.

גם אם מדובר בטיפול בילדנו על קונפליקט שאנחנו חווינו. המערכת הביולוגית ייצרה בעורנו את האטופיק דרמטיטיס מתוך חוכמת הגוף והצורך לשחרר אנרגיה רגשית, לכן חשוב שנתמוך בעצמנו בתהליך ההבנה והפענוח. עין טובה ומבט חומל הם כלים חשובים לתהליך שכזה. 

לסיכום

אטופיק דרמטטיס היא לא רק מחלה פיזית, אלא גם מחלה רגשית, המגלה את הקונפליקטים הרגשיים העמוקים שהאדם חווה, ואת התהליכים הביולוגיים המתרחשים בגופו כתוצאה מהם.

ההבנה הזו יכולה להצביע על דרכים חדשות לטיפול והתמודדות עם המחלה.

אם אתם סובלים מאטופיק דרמטטיס אשמח לסייע לכם לטפל ולרפא את עצמכם

אתם מוזמנים לשתף אם יש מישהו שלדעתכם יכול להיעזר במאמר הזה,

גם אם זה רק מישהו אחד, שיתוף המידע כבר סייע לאנשים לרפא את עצמם. 


כל הזכויות שמורות לכוח הריפוי הפנימי - ענבל פוזנר.


אין להעתיק לשכפל, להפיץ להדפיס או לעשות כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב.


תודה :)


תפריט נגישות

error: התוכן שניסית להעתיק מוגן בזכויות יוצרים