קטגוריות
Uncategorized אימון עצמי הגנה פנימית טיפול בקושי טיפולים

טיפול במחשבות שליליות

מסע לעומק התודעה

בעולם המודרני המהיר שבו אנו חיים, נחשפים רבים מאיתנו למגוון רחב של לחצים, מטלות ואתגרים, וקשיים שמעלים בנו מחשבות שליליות. אני, כמטפלת, פוגשת בקליניקה, לא מעט מטופלים שבאים לעשות טיפול במחשבות שליליות ושמחפשים דרך להתמודד עם הלחץ והחרדה שנגרמים מחשיבה שלילית מופרזות. 

מדוע באים לטיפול במחשבות שליליות

באים לטפל במחשבות שליליות ברגע שקולטים שיש להן השפעה שלילית על החיים, וגם שמתמודדים עם חוויה של כישלון בניסיון להפוך את המחשבות והמילים, שמשפיעות באופן ישיר ועוצמתי על הרגשות והחוויות שלהם, משליליות לחיוביות.

מחשבות שליליות כמנגנון הגנה

המחשבה והדיבור השליליים שאני רואה אצל המטופלים שלי מהווים לעיתים כמנגנון הגנה לא מודע שעזר להם להימנע מלממש את הכמיהות והרצונות הכי גדולים שהיו קיימים במודע שלהם. זה יכול להיות רצון לאהבה, הצלחה, כסף, זוגיות, ועוד. הפחדים שמתגלים בתת-המודע שלהם משמשים חסמים שמונעים מהם להשיג את מה שהם מרגישים שהם זקוקים לו.

המחשבה האוטומטית השלילית

האוטומט הוא שלילי, המיינד שלנו/ השכל מייצר ביקורת ושיפוטיות ביתר קלות, אנו כואבים יותר בקלות את האין מאשר חוגגים את היש, ונוכל ביתר קלות להיפגע ולהתרסק ממשברים מאשר לצמוח ולשגשג מחוויות שיא חיוביות. האוטומט השלילי שייך רבות לשיח פנימי מאתגר, אחת הדרכים הפשוטות לבדוק האם השיח הפנימי שלנו בריא לנו היא לדמיין שאין השיח הפנימי היה אדם שצמוד אליי , הולך איתי לכל מקום, ומדבר איתי בלי הפסקה – האם זה היה לי נעים? במידה ולא זוהי קריאת התעוררות להטיב ולרכך את הדיבור הפנימי שלנו. הדיבור הפנימי הוא נשלט ולהפוך אותו לחיובי אומר להשפיע לטובה על כל חווית החיים שלנו

הקלות בשליליות

להיות שליליים זה קל, וכפי שכתבתי פה זה אפילו אוטומטי, מכיוון שאם תרגלנו שליליות היא תמשיך בעצמה. אך למעשה איכות חיינו נקבעת לפי מה שנרגיש. אם סבלתי לרוב בחיים, הסתכלתי בעין מאשימה ומבקרת, ראיתי את החוסר אלה היו חיים נוראיים ואם לרוב שמחתי והייתי מאושרת אלה היו חיים נפלאים – ייתכן שהמציאות החיצונית הייתה זהה אך מה שמשפיע על האם חיינו טובים או אומללים הוא מה חשנו.

התמקדות במחשבה

אחד התפקידים שלנו פה הוא לחיות ב״אהבה ותענוגים״, להנות מהחיים שלנו. ועל מנת שזה יקרה עלינו להשתמש באחד הדברים היחידים הנשלטים על ידינו בחיים – המחשבה. לשים לב שאנו לא נגררים למחשבות שליליות ובאותה המידה ובמקביל לשים לב שאנו מביאים מחשבות חיוביות.

התבוננות

כאשר אנחנו מצליחים לפצח את הפחד או החסם המדוייק שמחולל את המחשבות השליליות, אנו מגיעים למצב שבו אנו יכולים להתוודע אליו, להתבונן בו, ואף לעשות עליו “התבוננות” – לראות אותו בלי לשפוט, לבקר, או לנסות לרפא אותו. זה מאפשר לנו לזהות את החסם מבלי להזדהות עמו.

בחיים שלנו קורים דברים שאינם מובנים לנו, ולא תמיד מה שאנחנו מרגישים שאנחנו רוצים מתרחש. עם זאת, סיפור הקיום שלנו מתנהל לטובה, גם אם לעיתים זה לא נראה כך ברגע הנוכחי. כאשר אנחנו זוכרים שהבריאה טובה ואוהבת, אנו מסוגלים לשחרר את הכאב שנגרם מהתחושה שהדברים לא מתרחשים כפי שאנחנו מבקשים.

משפטי תמיכה – משליליות לחיוביות

הרב יובל אשרוב הכהן מספר בהרצאותיו שנאמר שאדם צריך להזכיר לעצמו כל שעה ״שיש בורא לעולם״, כל שעה צריך להיות לנגד עיננו קיומו של הבורא המיטיב ונמצא בכל. הזיכרון הזה אמור לסייע ולתמוך בכל קושי או התמודדות בחיים, ולחוות שאין שום דבר שקורה שאינו תחת הסדר האלוהי השמימי. הכל מנווט בדיוק כפי שהוא היה אמור להיות. וגם אם נפלנו לפחד חשש או דאגה, טוב שנזכור שהדברים תחת השגחה שהכל לטובה ובכך נשנה את האנרגיה הפנימית והמחוללת שאנו מחזיקים.

טכניקות טיפול במחשבות שליליות

ישנן טכניקות רבות לעבודה והשפעה בטיפול במחשבות שליליות, בסוג טיפול כמו שאני עושה שהוא טיפול תודעתי / טיפול רגשי רוחני, אני פונים פנימה ומוצאים טכניקות מדויק לנו מתוכנו. הדרך להיכנס פנימה ולקבל תשובות היא טכנית. אך התשובות הן נגישות. יש תמיד חלק פנימי מפותח בתוכנו שרוצה להדריך אותנו ולכוון להתמודד מתוך דיוק עם כל מה שמופיע בחיינו, כנאמר ״מה שמגיע לפתחנו מגיע לפתחנו״.

 השליליות כתגובה כימית

לפעמים ניתן שהמחשבות חוזרות בצורה אובססיבית על משהו מסוים, לעיתים המחשבות פשוט מגיעות כשליליות במסה הקריטית שלהן ואז אנו קלים להתעצבן ולכעוס, לפעמים בכלל חסר לנו דופאמין במוח (דבר שניתן להשפיע ולהעלות במגוון רחב של פעולות פשוטות) ואז אנו נמשכים למחשבות שליליות, לתוקפנות ונרגנות, מכיוון שאנו מושפעים מהכימיה במוח שלנו.

כלים לטיפול במחשבות שליליות

אך לכל דבר שכזה יש טיפול שמסייע לנו בזמן אמת, כלי או טכניקה שנוכל לקחת כצידה לדרך גם אם הדבר נעלם וחוזר בתקופה מתקדמת יותר בחיים. הכלים הפנימיים הנלמדים במרחב הטיפולי דרך ״כוח הריפוי הפנימי״ נשארים תמיד רלוונטיים, מכיוון שהגיעו מתוך המרחב הפנימי, תת המודע יודע הכל עלינו על כפתורי הלחיצה שלנו, על המטענים המודחקים, על התסכול והרצונות הלו מוגשמים ובכלל על הדברים שיוצרים בנו עומס ויכולים להביא אותנו למצב מנטלי ירוד ושלילי לאורך זמן. 

החדשות הטובות

החדשות הטובות הן שזה תמיד יכול לעבור, אנו יצורים שגודלים ומתפתחים וגם אדם שחווה את עצמו כשלילי וסובל רוב חייו יכול להתפתח ולמצוא את עצמו מתרגל התבוננות חיובית יותר על עצמו ועל החיים. תמיד מה שנתרגל נשתפר בו, מכיוון שנפתח מיומנות. להביא עין טובה על החיים/ על עצמנו/ על אלוהים זוהי מיומנות משתלמת מכיוון שמשפיעה באופן ישיר ומטיב על איכות החיים שנחווה.

שמחה היא כלי לאור

ביהדות נאמר ששמחה היא כלי לאור, ולא ניתן להגיע לשמחה דרך מחשבות שליליות אלא רק דרך חיוביות, לכן שמחה היא כוח בצמיחה רוחנית.

אז, גם אם עדיין לא טיפלתם ופענחתם את מסלולי הלא מודע, את המחסומים והקשיים, עדיין ניתן להשפיע לטובה ולצאת לחופשי מכלא המחשבות וקשיי העולם הפנימי. הרוח שלנו תמיד חופשית, והתודעה שלנו נפתחת לחופשי כאשר אנחנו זוכרים לבחור את

החיים האלה 

לסיכום

אשמח לסייע לכם לשנות את מסלולי המחשבה שלכם למסלולים תומכים ומעצימים.

אתם מוזמנים לשתף אם יש מישהו שלדעתכם יכול להיעזר במאמר הזה,

גם אם זה רק מישהו אחד, שיתוף המידע כבר סייע לאנשים לעזור לעצמם. 


כל הזכויות שמורות לכוח הריפוי הפנימי - ענבל פוזנר.


אין להעתיק לשכפל, להפיץ להדפיס או לעשות כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב.


תודה :)


תפריט נגישות

error: התוכן שניסית להעתיק מוגן בזכויות יוצרים