קטגוריות
טיפול בקושי טיפולים כוח הריפוי הפנימי ריפוי עצמי

טיפול וריפוי עצמי מטיקים

לאחרונה מגיעים לקליניקה שלי יותר ויותר נשים וגברים שמבקשים טיפול בטיקים

חשבתי על זה שזו הזדמנות לתת כלים והסברים על התופעה הזו, מדוע הגוף מייצר אותה ומה הטיפול הקונבנציונלי והמצוי בטיקים והכלים הפנימיים שאני מציעה בעבודה הטיפולית בטיקים. אז הנה פוסט קצרצר על טיקים מקווה שיתן ערך.

מה זה טיקים 

– טיקים זה מעין קפיצות לא רצוניות של הגוף, תנודות או צלילים חפוזים, חוזרים ונשנים, שאינם נשלטים על ידי האדם שמפיק אותם. הטיקים מתרחשים באופן אוטומטי, ללא שליטה מודעת. 

במאמר זה אשתדל לתת מענה ולהבהיר את המצב הזה, להסביר את מהותו ולספק ערך לאלו שמתמודדים עם התסמין הזה.

כיצד מתבטאים טיקים בגוף

טיק הוא תנודה שרירית לא מתוכנתת, שיכולה להתבטא באופן מוטורי (תנודה של שריר) או קולי (הוצאת קול). הטיקים מתרחשים באופן לא מתוכנן, פתאומי, חוזר ונשנה, ואינם מתאפיינים בקצב קבוע, מה שמתבטא בתנודות שרירים שאינן רציפות. טיק יכול להיות נסתר מהמבט (כמו התכווצות של שרירי הבטן או האצבעות ברגליים), בעוד שתנודות של שאר השרירים בגוף יכולות להיות מוחשיות. ישנן הפרעות (כמו אוטיזם) שכוללות תנודות שיכולות להיראות כמו טיקים, אך אינן טיקים. מצד שני, לעיתים קרובות יש להפרעות כאלה הפרעות נלוות כמו טיקים.

מתי מופיע הטיק

רוב האנשים מרגישים את הטיקים רגע לפני שהם מתרחשים, אך הצורך לבצע אותם חזק כמו הצורך להתעטש. רוב האנשים מתארים את הצורך הזה כהרגשה של מתח שמשתחרר, כאילו הם “היו חייבים לעשות זאת”. דוגמאות להתרעות כאלו הן הרגשה שיש משהו בגרון או תחושה של לא נוחות בכתף שגורמים לניקוי הגרון או למשיכת הכתפיים. הטיק הממשי יכול להביא להרגשה של שחרור מהמתח או לתחושה שדומה לגירוד או שפשוף.

כיצד מוגדרים הטיקים

הטיקים מתוארים כהפרעה שממוקמת בין הפרעה רצונית להפרעה לא רצונית. זאת משום שהם אינם לחלוטין לא רצוניים – הם יכולים להתרחש כתגובה רצונית למצב לא נעים כמו דחף. 

ממה נוצרים טיקים


הטיקים יכולים להתגבר כתוצאה ממצבים של דחק, עייפות או רגשות עזים. רגשות עזים יכולים להיות שליליים, כמו דאגה, או חיוביים, כמו התרגשות או ציפייה. מצבים של רוגע יכולים להביא להחלשת הטיק או להתגברותו, בעוד שהתמקדות בפעילות מעניינת לעיתים קרובות מובילה להחלשת הטיק.

הנוירולוג אוליבר סאקס מתאר מצב של מנתח שסובל מתסמין טורט, שבו הטיקים שלו הופחתו למינימום כאשר הוא ביצע ניתוח.

טיפול קונבנציונלי בטיקים

יש ברפואה הקונבנציונלית טיפול תרופתי בעלת סיכוי הצלחה חלקיים ושיטות טיפול התנהגותיות שעשויות לסייע לסובלים מטיקים.

שיטות אלו כוללות: טיפול בעזרת שינוי הרגלים (Habit Reversal Therapy, HRT)- מטרתו ללמד את המטופל לשבור את ההרגל של הטיק. חשיפה ומניעת תגובה (Exposure with Response Prevention, ERP) – מטרתו לעזור למטופל להתרגל לאותה ‘תחושה מקדימה’ לא נעימה שמקדימה את הטיק, בלי לשחרר את הטיק.

ריפוי עצמי מטיקים

אך אני מציעה להבין לעומק את מה שיוצר את הטיקים וכך לאפשר לכוח הריפוי הפנימי לחולל את השינוי ואף לייצר צמיחה דרכו. 

כי למעשה כל מחלה או מצב שבו אנו סובלים הם בעצם התגלמות של קונפליקט רגשי שלא נפתר.

הגוף האנושי הוא מערכת מורכבת וחכמה ביותר שלא עושה טעויות או בוגדת בנו למעשה ההפך הוא הנכון.

כאשר אנו חווים קונפליקט רגשי שלא נפתר שמטריד אותנו, האנרגיה הזו מאוחסנת בגופינו. מאחר והגוף לא יכול לפתור את מה שאנו חווים בחיצוני, אין לו דרך לשחרר את האנרגיה הרגשית הזו כאשר משהו מטריד אותנו. זה יכול להתבטא פיזית כהפרעה או מחלה, שמנקודת מבט ביולוגית, היא “פתרון”.

טיפול בטיקים

כאשר אנו מתכוונים לטפל בטיקים כדי לשחרר את הגוף שלנו מליצור אותם, שווה לשקול מספר נקודות:

1. מה הטבע של הטיקים? האם הם תנודות גופניות, כמו קריצה או תנועות ראש, או האם הם צלילים?

 2. מה הטיק נראה שאומר או עושה? האם יש לו משמעות מסוימת או שהוא פשוט תנודה לא רצונית?כמו מה הם נשמעים?

3. מתי הטיק התפרץ? האם זה היה אחרי שרצינו להגיב לזכויות שלנו שנפגעו, לדברים שפגעו בנו בחיים – ולא הצלחנו להגיב? האם כאשר לא הגבנו, הטיק הופיע בחיינו נשאר איתנו והטריד אותנו?

4. האם הטיק מופיע אחרי משהו שקשור לזה? האם ישנם דברים מסוימים שמעוררים את הטיק?

התבוננות בנקודות אלה יכולה להוביל לשינוי, כי על ידי הבנת הקונפליקט הרגשי שבשורש הטיק, אנו יכולים להתחיל לטפל בו, בשורש של הדבר שיצר את הסימפטום הגופני שהוא הטיק. דבר שיכול להוביל בסופו של דבר להפחתה או הפסקה של הטיק עצמו.

בסיסים בעבודת הטיפול העצמי 

חשוב לזכור, הגוף לא עושה טעויות. והוא מנסה לתקשר איתנו בדרך הטובה ביותר שהוא יודע. על ידי האזנה לו וטיפול בבעיות הבסיסיות, אנו יכולים לטפל בעצמנו. ככל שאנו מבינים יותר את הגוף שלנו ואת הדרך שבה הוא מגיב לקונפליקטים רגשיים, אנו יכולים להתמודד עם הטיקים בצורה יעילה יותר.

בסופו של דבר הטיקים הם תוצאה של מתח רגשי שהגוף לא מצליח לשחרר. הם מתרחשים כאשר הגוף מנסה להתמודד עם מתח רגשי שאינו מצליח להתמודד איתו באופן מודע. כאשר אנו מתמודדים עם טיקים, מתוך הבנה שהם דרך של הגוף להתמודד עם מתח רגשי, אנו לוקחים מהאוטומט את הצורך לפתור לנו את המתח הזה ולמעשה בהתבוננות אנו כבר מתחילים לפתור את זה בעצמנו.

במקום להתמקד בטיק עצמו, עלינו להתמקד במה שגורם לו. מה הקונפליקט הרגשי שהגוף מנסה להתמודד איתו? מה המתח שהגוף מנסה לשחרר? 

בנוסף, חשוב להבין שהטיקים הם דרך של הגוף להתמודד עם מתח רגשי. הם אינם תוצאה של חולשה למרות שנחווים כחוסר שליטה, הם למעשה דרך של הגוף לפתור את הבעיה מבחינת המתח שבתוכנו.

כאשר אנו מבינים את זה, אנו יכולים לטפל בטיקים בצורה יעילה יותר, דרך תשומת לב וערות לשורש שמאחוריהם.


כל הזכויות שמורות לכוח הריפוי הפנימי - ענבל פוזנר.


אין להעתיק לשכפל, להפיץ להדפיס או לעשות כל שימוש ללא אישור מראש ובכתב.


תודה :)


תפריט נגישות

error: התוכן שניסית להעתיק מוגן בזכויות יוצרים